wtorek, 21 czerwca 2022

Feldenkrais Kradziona Metoda Rehabilitacji

Metoda Mosze Feldenkraisa - Japońska Joga w Zniekształceniu 


Moshe Pinhasa Feldenkraisa - uroczony 6 maja 1904 w Sławucie, zmarły 1 lipca 1984 w Tel Awiwie – fizyk, inżynier, naukowiec i sportowiec, dżudoka. Rzekomy twórca metody pracy z ciałem, "Metody Feldenkraisa", która w rzeczywistości jest ukradzioną z wczesnego Judo (Dżudo) i innych japońskich sztuk walki, tak zwaną Japońską Jogą czyli oryginalnie zwie się Shin Shin Toitsu Do, także Sei-Tai (Seitai), Poprawia, Aiki Taiso etc. 

Moshe Pinhas Feldenkrais urodził się 6 maja 1904, na terenie ówczesnej Rosji, w miejscowości Sławuta (obecnie to terytoria Ukrainy), zatem z pochodzenia jest Ukraińcem narodowości żydowskiej, a właściwie Chazarskiej (od Chazarów pochodzących z Kaukazu, którzy są przechrztami czy ściślej konwertytami z chrześcijaństwa lub islamu na judaizm w celach politycznych dawnej Chazarii). W 1912 roku Moshe czyli po polsku Mosiek wraz z rodziną przeniósł się do Baranowicz na terenie dzisiejszej Białorusi, a kiedy miał czternaście lat wyruszył w samotną podróż do Palestyny. Potem wyjechał do Francji, gdzie ukończył l’Ecole des Travaux Publiques de Paris – uzyskując tytuł inżyniera budowy maszyn (1933). Następnie w latach 30-tych XX wieku – stopień dr habilitowanego z fizyki zdobył na Sorbonie w Paryżu. Tam uczyła go m.in. słynna polska uczona Maria Curie-Skłodowska. Później pracował trochę w laboratorium jej córki Irène Joliot-Curie. 

Jigoro Kano Sensei - Mistrz Judo - Nauczyciel Mosze Fekdenkreisa

Poznał osobiście Jigaro Kano (mistrza nowoczesnego judo, dżudo) i stał się jednym z pierwszych Europejczyków posiadających czarny pas w judo (1936). Zaczął propagować judo na zachodzie Europy poprzez uczenie tej dyscypliny sportu i wydanie książek o tematyce obronnej na podstawie dżudo. Na początku lat 40-tych XX wieku, podczas pracy dla brytyjskiej Admiralicji, opatentował kilka urządzeń sonarowych. 

W czasie II wojny światowej, w wyniku działań wojennych (służył w brytyjskiej Royal Navy) uległ wypadkowi, raniąc się poważnie w kolano. Ból całkowicie zmienił i ograniczył jego sposób poruszania się oraz miał bezpośredni wpływ na zainteresowanie się przez Mosze medycyną i funkcjonowaniem systemu nerwowego. Moshe Feldenkrais zainteresował się istotą ruchu i tym co powoduje, że poruszamy się właśnie tak, a nie inaczej, i co można zrobić, aby ten ruch poprawić i polepszyć, a wykorzystywał do tego znajomość ćwiczeń z dżudo oraz propagowaną wówczas także przez dżudoków i samego Jigoro Kano tak zwaną Japońską Jogę czyli Shin Shin Toitsu Do znaną także jako Aiki Taiso - metodę treningową opartą na marui (ruchu okrężnym), taiso (ćwiczeniach wytrząsania, potrząsania), tai-jutsu (ćwiczeniach świadomości ciała) oraz elementach mokuso (skupienia,koncentracji).

Obserwował siebie, wykorzystał posiadaną wiedzę ze Wschodu i zaproponował innowacyjną metodą somatycznego kształcenia okaleczonego i upośledzonego ciała rodem z Japonii dla rehabilitacji i rekonwalescencji. Metodę pracy z ciałem, znaną dzisiaj bezpodstawnie jako Metodę Feldenkraisa, powinno się nazywać prawidłowo naszą japońską nazwą Shin Shin Toitsu Do, gdyż Feldenkrais opanował naszą sztukę w znacznym stopniu, niestety, nie do końca, i trochę pogubił się w zasadach jej nauczania, czego należy się douczyć i wiele rzeczy sprostować. Poważna kontuzja kolana, której doznał, spowodowała, że użył swojego ciała niczym laboratorium do eksperymentowania ze zdobytą wiedzą z Japonii, zaczerpniętą także z głębokiego zaciekawienia biologią, psychologią, medycyną, rozwojem prenatalnym, cybernetyką, językoznawstwem i teorią systemów, jednak, najistotniejsza była znajomość Shin Shin Toitsu Do oraz sposobów ćwiczenia ciała w treningu judo. Uczył się ponownie chodzić, wykorzystując do tego proces uzyskiwania dostępu do sił centralnego systemu nerwowego, czy może bardziej wnętrza umysłu-serca czyli Kokoro

W 1949 roku napisał pierwszą książkę dotyczącą proponowanej metody rehabilitacji: „Body and Mature Bahaviour”. Od 1954 roku zamieszkał na stałe w Tel Awiwie w Izraelu i rozpoczął nauczanie metody ćwiczeń, niestety, oszukańczo, gdyż pod swoim nazwiskiem, zupełnie okłamując pacjentów, jakoby był to jego wynalazek, który ukradł był Japońskim oryginalnie autorom. Pod koniec lat 50-tych XX wieku M. Feldenkrais zaprezentował po raz pierwszy swoje osiągnięcia w Europie i Stanach Zjednoczonych, jednak "zapomniał" zaznaczyć, że nie nauczył się porządnie Shin Shin Toitsu Do, ani w wersji tradycyjnej liczącej w Japonii ponad 3 tysiące lat, ani w wersji solidnie reaktywowanej, rozpowszechnionej w  Japonii chociażby przez Nakamura Tempu Sensei (1876-1968). Pierwsze wykłady prowadził w swoim prywatnym domu, niejako chyłkiem, żeby czasem się nie wydało, że podkradł coś Japończykom. W latach 1969–1971 odbył się pierwszy zorganizowany kurs dla nauczycieli samozwańczej metody Feldenkraisa, ale bez podania źródła pochodzenia rzekomego "własnego" wynalazku. Takich to mamy odkrywców na Zachodzie, których właściwie powinno się nazwać złodziejami tradycyjnych metod praktyki. Nakamura Tempu Sensei przynajmniej reaktywując tradycyjne japońskie Shin Shin Toitsu Do, Ścieżkę harmonizowania ciała, umysłu i duszy poprzez zwiększanie świadomości ciała w ruchu, otwarcie przyznał, że skorzystał z pomocy indyjskich Guru od Jogi, którzy pomogli mu odszyfrować stare japońskie opisy ćwiczeń, których nie rozumiał - stąd też współcześnie, dla Shin Shin Toisu Do mamy alternatywną nazwę "Japońska Joga". 

Ukraiński czy bardziej Chazarski Mosze zmarł 1 lipca 1984 w Tel Awiwie (Izrael) uchodząc za twórcę metody, chociaż nim nie jest - dobrze, że nie stworzył też "własnego" Judo. Od jesieni 1981 roku nie był w stanie prowadzić już swoich kursów, rezygnując z nauczania metody w sposób publiczny (może karman zły, za udawanie, że ukradziona metoda jest metodą własną). Metoda pracy Feldenkraisa jest współcześnie, w tym na przełomie XX i XXI wieku bardzo popularna w wielu krajach Europy Zachodniej, USA, a także z powodzeniem zaczęła rozwijać się w Polsce, czyli w rejonach, gdzie chętnie przyjmuje się kradzione pseudo wynalazki, zamiast cwiczyć oryginalne autentyki. Polacy chodzą w kradzionych podrobionych Adidasach i wielu innych markach odzieży, lubią kradziony Windows bez licencji, ale darmowego Linuksa już nie chcą, chociaż w porządnych krajach albo się płaci licencję, albo korzysta z lepszego w sumie niż Windows systemu Linux (Deepin, Rosa Fresh, Ubuntu etc). Ukradzione zatem przez typowe złodzieja podającego się za wynalazcę Shin Shin Toitsu Do, jeszcze sporo niedouczone, bo Moshe czyli po polsku Mosiek Feldenkrais nie dał rady zdać na stopień Shodan czyli na czarny pas w tej metodzie - pewnie dlatego zdecydowal się ukraść tyle ile zdołał i pod własnym szyldem oszukańczo głosić, żeby biznes, geszeft robić - jest tak zwane ćwiczenie pod szyldem rzekomej metody Feldenkraisa. 

Mosze Feldenkrais z kościotrupem

Jest to jedna z terapeutycznych metod, łączącą elementy pracy z ciałem i autosugestii. Założenia tak zwanej oszukańczo Metody Feldenkraisa są zbliżone do zasad, które głosił Milton H. Erickson, to prawda, ale ten przynajmniej wspominał często od kogo myśli zapożyczał. Obaj koncentrowali się na zmianie, która może nastąpić w oparciu o osobiste doświadczenia i zasoby pacjenta. Mosze Feldenkrais podkreślał, że jego metoda pożytkuje ruch i kierowaną uwagę do wzmacniania naturalnych zdolności do uczenia się, zmieniania i wzrastania przez całe życie - a to jest ideał duchowy ukradziony z japońskiego Shin Shin Toitsu Do. Ból, stres, choroby i urazy, które dotykają człowieka, wbudowują się w podświadomość i rzutują na to jak się rusza, na ile jest wydolny, czy szybko się męczy, w którym miejscu ciała odczuwa ból lub blokadę. Człowiek, aby się poruszać wykorzystuje wciąż te same, rutynowe, automatyczne czynności – wie dokąd idzie, co robi, ale przestaje wiedzieć jak, jakie są tego dawne przyczyny. Przyzwyczajenia stają się tak silne, że często nie widać innych możliwości, gdyż zbyt mocno opieramy się na dawnych wzorcach z którymi straciliśmy już kontakt. Metoda Feldenkraisa, ale lepiej stare poczciwe i doskonalsze Shin Shin Toitsu Do, może być pomocne w ich znalezieniu, gdyż jest sposobem nauki na zorganizowanie siebie w bardziej efektywny sposób, który dostarczy więcej radości i swobody w poruszaniu się. 

Stosowane są dwa sposoby uczenia się Metodą Feldenkraisa, także ukradzione z Shin Shin Toitsu Do: Świadomość poprzez Ruch i Funkcjonalna Integracja. Charakterystyczne jest dla obu technik, że nauka przechodzi od najprostszych ruchów, do coraz bardziej skomplikowanych, od wybiórczych do komplementarnych, co w Jodze z Indii znane jest także jako zbiór ćwiczeń początkowych pod nazwą grupy Pavan-Mukta-Juti albo Pavan-mukta-asana-Juti (Juti czytamy Dźiuti, Dziuti). Shin Shin Toitsu Do jest w Japonii często praktykowane w rehabilitacji systemu Do-In, Kiatsu, Aiki Taiso, Sei Tai, Katsugen Cofnij lub Sotai Dosa Undo (Marui Taiso), także w Ki-Kou (japoński qigong) oraz w rozwojowych dla wnętrza i ducha sztukach walki takich jak Aikido, Yari-Jutsu czy Kyudo

Ruchy regeneracyjne Katsugen Undo są efektywną techniką pracy z ciałem i energią Ki, wspierającą głębokie odpuszczanie i przywracającą witalność i zdrowie ciała, umysłu i duszy. Katsugen Undo pochodzi z języka japońskiego i oznacza „ruch od wewnątrz” lub „odnawiające się życie ze źródła”. Wchodzi w skład tradycyjnego SeiTai oraz Noguchi Seitai (co oznacza „dobrze dostrojone ciało”) – metody leczniczej rozpropagowanej przez japońską uzdrowicielkę Haruchikę Noguchi Sensei (1911-1976) na początku XX wieku. Opierając się na fakcie, że każde ciało ma naturalne i indywidualne poczucie ładu, które jest głęboko związane z jego własną energią życiową, z energią Ki czy Rei-Ki, dostępne są wytyczne i precyzyjne techniki stymulowania tej wrodzonej energii życiowej Ki. Spontaniczne ruchy wyzwalają blokady energetyczne w kręgosłupie i układzie nerwowym. Organizm ma szansę znaleźć w całkowicie naturalny sposób i bez nadmiernego wysiłku swój prawidłowy rytm. Katsugen Undo jest ćwiczone jako jedna z praktyk zbioru 28 do 33 Undo wchodzących w skład tadycyjnego japońskiego systemu Ki-Kou - japońskiego Qigong (Chi Kung) czyli japońskiej Prana Jogi. Niektórzy używają nazw Undo (Un-Do) oraz Ki-Kou zamiennie, inni na opisanie systemów, Un-Do wtedy gdy jest bardziej oryginalnie japoński, a Ki-Kou, gdy jest pochodną z chińskiego QiGong. 

Harouchika Noguchi Sensei (1911-1976)

W Katsugen Undo 活元運動 (Katsu 活 - witalność, ożywienie, Gen 元 - źródło, pochodzenie, Undo - ćwiczenie, Un - tragarz, oddźwierny, przenośnik, Do 動 - ruch, poruszenie) oraz szerzej w SeiTai TaiSo, z pomocą ćwiczeń prowadzonych przez Yu-Ki i pracy z energią rąk Yu-Ki można obudzić spontaniczne ruchy ciała. Funkcja mózgu i hara czy tanden – ośrodka w brzuchu – mogą wejść w stan równowagi. Impuls każdego ruchu pochodzi z samoregulującej siły uzdrawiającej ciała, a zatem jest spontaniczny. Ponadto wyparte uczucia i emocje z przeszłości, które są przechowywane w postaci napięć w ciele i układzie nerwowym, zostają uwolnione bez konieczności ponownego wchodzenia w pamięć emocjonalną. Energia jest uwalniana i przekształcana. Katsugen Undo to bezpośredni sposób na doświadczanie wolności i przestrzeni w naszej aktualnej rzeczywistości,bez żadnych z góry założonych wyobrażeń można puścić mądrość ciała, zaufać i w ten sposób podążać za pojawiającymi się wtedy impulsami. Jednocześnie uczymy się otwierać na kosmiczną energię Ki i przyjmować ową uniwersalną siłę życiową zwaną z japońska Ki, Ten-Ki lub Rei-Ki, a z chińska Qi (Chi). Undo to ćwiczenia pracujące z przenośnikami ruchu, z przenośnikami czy transporterami, przesyłaniem Ki. Przenośniki ruchu, to ręce, nogi i biodra, zwykle zaczyna się ćwiczyć od bioder i siły brzucha, hara, tanden. 

Seitai to ruch, cielesna harmonia i zdrowie. Jest to praktyka zakorzeniona w tradycyjnej japońskiej kultury stworzonej przez terapeutkę boginię Amaterasu dla swoich dworzanek, a rozpowszechnioną po odczytaniu ze starych ksiąg współcześnie przez Haruchika Noguchi Sensei. Seitai jest przede wszystkim sztuką naturalnego i wyluzowanego ruchu opartego na energii Ki. Jest w stanie zregenerować, rozładować napięcie i dać nam cudowną energię, boskie Ki, Ten Ki, niebiańskie Ki. Być może nigdy wcześniej nie słyszał ktoś słowa “seitai“, jeśli nie ćwiczył tego w japońskich sztukach walki. Być może ktoś pomyśli, że to jest jak joga, taichi lub uważność, po części, co do zasady mając rację. W rzeczywistości seitai nie należy do tej samej rodziny co inne praktyki bardzo schematyczne. Nie jest to dyscyplina, w której ruchy są dokładnie planowane, lub gdzie istnieją różne strategie z ich własnymi celami terapeutycznymi. Seitai jest kulturą ruchu, ćwiczeniem w oparciu o zasady energii Ki, która ukierunkowuje nas na prostsze istnienie bez większych komplikacji, w którym możemy powrócić do intensywnego zaufania życiu i gdzie jesteśmy również w stanie poprawić nasze zdrowie fizyczne i psychiczne. Czasami wykonujemy jakieś ruchy, które faktycznie szkodzą naszemu zdrowiu, wewnętrznej równowadze i dobremu samopoczuciu, zatem musimy poprzez odpowiednio prowadzony trening pozbyć się złych nawyków ruchowych i wpisać w świadomość dobre wzorce. Seitai jest rodzajem kultury ćwiczeń psychoduchowych. Katsugen Undo jest jego fundamentalną częścią i zachęca nas do zrobienia czegoś w ćwiczeniach, do czego nie jesteśmy przyzwyczajeni lub czego nie umiemy: poruszać się swobodnie, zgodnie z naszymi potrzebami naturalnymi oraz zasadami Ki Wszechświata. Katsugen Undo skupia się kręgosłupie, na jego dobroczynnym ustawieniu w poruszaniu i wykonywaniu ćwiczeń ciała. 

Ruchy w Seitai i Katsugen Undo są dobrowolne, a czasem spontaniczne, ale powinniśmy upewnić się, że wszystko jest utrzymane w harmonii, tak, aby kręgosłup był bezpieczny. Żeby to zrobić, używamy technik oddechowych Ki-No-Renma. Spójrzmy na kilka podstawowych ćwiczeń:

+ Spójrz w górę i stań na palcach. Zrelaksuj się i oddychaj głęboko.
+ Poruszaj ramionami do przodu przez kilka sekund, a następnie przenieś je z powrotem tam, gdzie były. Powtarzaj ten ruch, idąc powoli.
+ Poruszaj biodrami od lewej do prawej, trzymając kręgosłup prosto. Dodaj do tego ruch swoich ramion.
+ Poruszaj swoim brzuchem i miednicą, ćwicz powoli, nie wymuszając niczego, ale pracując nad zwiększeniem elastyczności, swobody ruchów i siły... 

Świadomość poprzez Ruch - jest zwykle indywidualną sesją z terapeutą, który w procesie uczenia komunikuje się z pacjentem poprzez wolny, delikatny dotyk. Klient-paacjent wygodnie i kompletnie ubrany może leżeć lub siedzieć, stać, chodzić lub znajdować się w dowolnie innej pozycji. Terapeuta prowadzi pacjenta poprzez serię precyzyjnych ruchów pochodzących z Shin Shin Toitsu Do. Zmienia charakterystyczny dla niego, notoryczny wzorzec postawy ciała i dostarcza nowej drogi uczenia, bezpośrednio do systemu nerwowo-mięśniowego. Oryginalnie, porady Shin Shin Toistu Do uzyskuje się jednak na zajęciach grupowych, ale grupa nie powinna być zbyt liczna, tak by Sensei - Nauczyciel Metody - mógł każdemu się przyjrzeć i pomóc w pracy z ćwiczeniami. 

Metoda Feldenkraisa, jak się mówi na Zachodzie, może wspierać psychoterapię. Korzyści z niej może czerpać praktycznie każdy ćwiczący, w praktyce, każdy, kto jeszcze jest w stanie się chociaż trochę sam ruszać. Dzieci, dorośli i osoby w podeszłym wieku, także osoby z fizycznymi upośledzeniami (schodzenia bólowe, urazy kręgosłupa, choroby cun) oraz całkowicie sprawni, którzy pragną powiększyć swoje zdolności i inwencję twórczą - wszyscy mogą praktykować Shin Shin Toisu Do, a dla wielu jest wstęp do wielkiej przygody z jedną z duchowych sztuk walki rodem z Japonii, a także z Chin, Wietnamu czy Korei. 

Jednym z zasadniczych składników pracy metodami Shin Shin Toitsu Do, SeiTai czy Taiso, podkradzionymi przez Moshe Feldenkraisa, zarówno podczas lekcji grupowych, jak i indywidualnych, jest oddech. Terapeuta czy Sensei uczy pacjentów, by dostrzegali rytmiczne schematy, jakie on przyjmuje (lub nie), jego głębokość i miejsce, z którego pochodzi (klatka piersiowa lub brzuch), a także odczuwali przeponę podczas oddychania i sprawdzali, czy w całości angażuje się ona w ten proces. Mistrzowie Seitai czy Shin Shin Toitsu Do, a także stosujący metodę Feldenkraisa, specjalizując się w pracy z dziećmi, wyczynowymi sportowcami, adeptami sztuk walki czy muzykami, uważają, że to, w jaki sposób człowiek oddycha, wywiera wpływ na jego postawę i ruchy. Odwrotna zależność również ma miejsce, zatem sztuka oddychania, tak jak to jest od zawsze w Jodze, bardzo jest istotną podstawą praktyki. Problemy strukturalne, ograniczenia i zrosty (połączone włókniste pasma tkanki) oraz nawykowy sposób utrzymywania postawy ciała to także czynniki ograniczające oddychanie. Przykładowo dziecko z porażeniem mózgowym może mieć bardzo spiętą klatkę piersiową i przeponę, co wpływa na wiele funkcji mechanicznych, w tym oddech. Uczymy takie dziecko, jak podejmować działania, przykładowo, jak położyć rękę na stole w taki sposób, by mogła odpychać ciało, co porusza obojczyk,a także klatkę piersiową i przeponę, a wtedy jego oddech otwiera się. Pobiera więcej tlenu dla mózgu i komórek ciała, ma większą ruchomość tułowia, dzięki czemu otwierają się biodra i obręcz barkowa. Głowa porusza się w innej pozycji, a oczy otrzymują inne informacje. Dzieci zaczynają odczuwać, jak to jest, gdy można w pełni panować nad ruchem,a to bardzo silne doznanie.

W 2015 roku Australijskie Ministerstwo Zdrowia próbowało zebrać wyniki badania mającego na celu sprawdzenie skuteczności, opłacalności i bezpieczeństwa alternatywnych metod leczenia, jednak w ich mniemaniu żadna z 17 badanych terapii, w tym i metoda Feldenkraisa, nie została pozytywnie rozpatrzona (a opiniowano metody tendencyjnie negatywnie, żeby budżet nie musiał ich refinansować, co też jest istotne w analizie przyczyn nieuznawania metod za pożądane w terapii szpitalnej). Badanie stwierdza niewystarczającą ilość dowodów potwierdzających poprawę zdrowia po zastosowaniu metody Feldenkraisa dla jakiegokolwiek schorzenia. W sumie badanie było robione zbyt krótko jak na metodę rehabilitacyjną, gdyż zasadniczo, powinno trwać przez pięć lat na dużej grupie badanych. Niejaki alkoholik od metod terapii, David Gorski uważa metodę za graniczącą ze znachorstwem i porównuje ją do gloryfikowanej jogi, tyle, że joga w zastosowaniu terapeutycznym, jest uczona w specjalnej wersji tak zwanej jogi leczniczej, i zalecana zarówno przez indyjskie ministerstwo zdrowia jak i przez WHO jako certyfikowana metoda terapii pacjentów z określonymi schorzeniami (o tym pewnie ów pijany David Gorski sobie zapomniał doczytać, albo celowo wkopał australijskich znawców, chociaż Feldenkrais z drugiej strony był niedoukiem, jeśli chodzi o oryginał tego, co ukradł złośliwie Japończykom). Moshe Feldenkrais jasnowidzem nie był, pewnie myślał, że nigdy nie dowiemy się co ukradł i podawał za swoją metodę, ale niestety, nie przewidział powstania Internetu i rozpowszechnienia się Shin Shin Toitsu Do poza Japonią, które miało miejsce razem z rozprzestrzenieniem się Aikido, szczególnie w odmianie nauczanej przez Koichi Tohei Sensei. 

Niektóre badania naukowe potwierdzają jednakże skuteczność Metody Feldenkraisa w rehabilitacji osób ze stwardnieniem rozsianym. Między innymi W 1990 roku były prowadzone badania kliniczne w Niemczech. Celem tych studiów było sprawdzenie jaki wpływ może mieć Metoda Feldenkraisa lub jej podobne na prowadzenie aktywnego i samodzielnego trybu życia przez osoby ze stwardnieniem rozsianym. „W obszarze rozwoju ruchowego i jakości ruchu stwierdzono znaczącą poprawę, co wiązało się bezpośrednio z większą akceptacją siebie i konstruktywnym obrazem siebie każdego z chorych. Uczestnicy stali się bardziej świadomi zasobów, jakie posiadają do radzenia sobie z chorobą i co najważniejsze zaczęli z nich korzystać”. Można przyjąć, że jeszcze lepszy wynik badania jest możliwy, jeśli osoby wprowadzone w błąd, zaczną się korygować i ćwiczyć oryginalny system jaki sobie ów Feldenkrais nielegalnie przywłaszczył: SeiTai, Aiki Taiso, Shin Shin Toitsu Do. 

Nakamura Tempu Sensei (1876-1968) 

Shin-shin-tōitsu-dō (心身統一道), dosłownie i literacko: Droga Zjednoczenia Ciała i Umysłu/ Serca/ Duszy. Oto, co trzeba praktykować, aby nie oszukiwać ludzi rozpowszechniając to, co zostało ukradzione z kultury Japonii. Jest to studium zasad natury i tego, jak można je udoskonalić, aby pomóc nam zrozumieć prawdy natury i nasz pełny potencjał. Nakamura Tempu Sensei (1876-1968) odtworzył i reaktywował trochę zapomnianą japońską jogę z odmiany radża jogi i karma jogi, z naciskiem na tę drugą (znajomość praw karmicznych), której nauczył się od swojego indyjskiego nauczyciela Kaliapa Guru (pisanego również jako Cariapa i Kariappa), który zabrał go do Gorkhe we wschodnim Nepalu. Celem tej prawdziwej japońskiej Drogi zjednoczenia umysłu/serca i ciała jest swobodne korzystanie z naszego umysłu i ciała oraz urzeczywistnienie naszej prawdziwej natury jako istot ludzkich.Musimy być w stanie używać naszych najbardziej podstawowych narzędzi (umysłu i ciała) w sposób naturalny, skuteczny i skoordynowany, aby artystycznie wyrazić siebie w życiu. Trzy elementy, które są kluczowe w tym procesie to: 

+ Trening ujawniający naturę pozytywności.
+ Reformacja podświadomości.
+ Regulacja i utrzymanie równowagi w układzie nerwowym.

Zasady i metody Shin Shin Toitsu Do 


Nauki rozpoznają cztery podstawowe zasady jednoczące umysł i ciało (shin shin tōitsu no yondai gensoku):

I. Używaj umysłu w pozytywny sposób (fudōshin skutkujące „ki no dashikata”, czyli projekcją energii życiowej). 

1. Zbadaj siebie.
2. Analizuj sugestie otrzymane z Twojego środowiska.
3. Zbadaj swój stosunek do innych.
4. Odkryj teraźniejszość i pozwól odejść zmartwieniom o przyszłość lub przeszłość.
5. Doświadcz uniwersalnego umysłu.

II. Używaj umysłu z pełną koncentracją.

1. Skoncentruj się na sprawach, które znasz.
2. Skoncentruj się na sprawach, które chcesz załatwić w pośpiechu.
3. Skoncentruj się na sprawach, które Twoim zdaniem są nieinteresujące.
4. Skoncentruj się na sprawach, które Twoim zdaniem nie mają żadnej wartości.

III. Używaj ciała naturalnie.

IV. Trenuj ciało stopniowo, systematycznie i nieprzerwanie. 

Według założyciela, ludzie potrzebują sześciu cech, aby wyrazić siebie w życiu.

Jakość --- Tłumaczenie --- Opis 

tai-ryoku (体力) --- siła ciała --- siła fizyczna, zdrowie i wytrzymałość; 
tan-ryoku (胆力) --- moc odwagi --- umiejętność dominowania nad własnymi niepokojami psychicznymi; 
handan-ryoku (判断力) --- moc decyzji --- dobry osąd, prawidłowa ocena rzeczywistości; 
danko-ryoku (断行力) --- moc determinacji --- siła woli do zdecydowanego i skutecznego działania; 
sei-ryoku (精力) --- moc witalności --- energia lub siła życiowa dla wytrzymałości i wytrwałości, moc Ki; 
nō-ryoku (能力) --- moc zdolności --- zdolność do szerokiego zakresu zdolności i zręcznego działania. 

Słynnymi adeptami, którzy kultywowali oraz nauczali Shin Shin Toitsu Do byli między innymi: Hiroshi Tada Sensei, Masatomi Ikeda Sensei, Kōichi Tōhei Sensei, Sawai Atsuhiro Sensei... 

Celem jest ciało tak skoordynowane,
aby poruszało się z minimalnym wysiłkiem
i maksymalną wydajnością,
nie poprzez siłę mięśni ale przez zwiększoną
świadomość tego jak funkcjonuje. 

--- Nakamura Tempu Sensei 

Korzyści ze stosowania metody Feldenkraisa, a ściślej ze stosowania dobrego japońskiego Shin Shin Toitsu Do czy SeiTai lub Tai-So (Aiki-Taiso)

+ poprawisz postawę, ruchomość i koordynację
+ polepszysz fizyczne i emocjonalne samopoczucie
+ zredukujesz stres
+ zwiększysz repertuar ruchowy i rozwiniesz swój potencjał ruchowy
+ nauczysz się poruszać z większą łatwością i elegancją
+ zwiększysz zmysłowość
+ rozwiniesz świadomość siebie, uwagę i łatwość jasnego myślenia
+ odkryjesz relacje miedzy ciałem, umysłem i emocjami
+ zmniejszysz chroniczny ból i zmęczenie
+ zdobędziesz umiejętność przezwyciężania i unikania kontuzji
+ nauczysz się jak uczyć się efektywnie i z przyjemnością
+ wytworzysz stan dobrego samopoczucia
+ zwiększysz zaufanie do siebie
+ odzyskasz dziecięcą łatwość poruszania się i spontaniczną otwartość na świat
+ poznasz i przełamiesz nawyki ruchowe, które często prowadzą do bólów mięśni i stawów
+ odkryjesz harmonię ruchu

Mózg ludzki, a jeszcze bardziej umysł/serce (Kokoro, Shin) ma zdolność ciągłego tworzenia nowych lepszych, wzorców ruchowych i postępowania w czasie całego życia. Obserwujemy to gdy dziecko uczy się obracać, raczkować i chodzić. Jednak z wiekiem zwykle przestajemy rozwijać nasz potencjał. Zamiast tego cały czas korzystamy z naszych starych wzorców ruchowych, nawet gdy przestały być dla nas użyteczne. z czasem, stałe powtarzanie tych ruchów może prowadzić do przeciążenia stawów i mięśni, powodować dolegliwości bólowe, wady postawy i zwyrodnienie stawów. Podobne zasady odnoszą się także do innych aspektów ludzkiego działania jak sposoby myślenia, zachowanie w grupie, postrzeganie siebie i otaczającego nas świata i wiele innych. 

Shin Shin Toitsu Do, Sei Tai, zwane niepoprawnie metodą Feldenkraisa, opiera się na, niespotykanej nigdzie indziej w przyrodzie, możliwości uczenia się. Dzięki temu możliwy jest ciągły rozwój ludzkiego potencjału ruchu i postępowania. W Shin Shin Toitsu Do, w SeiTai, ruch, (który najłatwiej podlega świadomej kontroli) wykorzystywany jest jako środek do tego rozwoju. Jest to zatem metoda reedukacji ruchowej, samopoznania i rozwoju swojego potencjału poprzez ruch. Ze względu na to, że jest to metoda edukacyjna używa się pojęć uczeń (otagi) – nauczyciel (sensei), a nie pacjent – terapeuta, jak to jest w samej sztuce leczenia. Nie znaczy to, że metoda nie ma właściwości terapeutycznych czy leczniczych. Stosuje się ją w pracy z osobami, które czy to w wyniku wypadku, choroby czy bezruchu straciły możliwość satysfakcjonującego poruszania się.Dotyczy to zarówno schorzeń na podłożu neurologicznym jak i ortopedycznym. Korzyści z tej metody odniosą również osoby w pełni sprawne fizycznie, a które pragną rozwinąć swój potencjał ruchowy, poruszać się sprawniej, z mniejszym wysiłkiem czy z większą gracją. Jak sam twórca metody powtarzał: w wyniku jej stosowania “niemożliwe staje się możliwym, możliwe staje się łatwym a łatwe staje się eleganckim”. 

W Shin Shin Toitsu Do, w Sei-Tai, czyliż w Metodzie Feldenkraisa rozróżniamy dwa rodzaje pracy: pracę indywidualną i pracę grupową. Zajęcia grupowe nazywają się z angielska Awareness Through Movement czyli Świadomość poprzez Ruch a zajęcia indywidualne określa się jako Functional Integration czyli Integracja Funkcjonalna. W pracy grupowej, uczestnicy prowadzeni są słownie przez specyficzne sekwencje ruchowe zwane lekcją ruchową. Lekcja taka trwa zwykle około 45-60 minut, chociaż tradycja japońska zaleca solidne lekcje trwające dwie godziny zegarowe lub więcej. Ruchy początkowo wykonywane są najczęściej w pozycji leżącej lub siedzącej i nacisk kładzie się na to aby wykonywać je w wygodnym dla każdego zakresie. W dużym stopniu metoda Shin Shin Toitsu Do ta opiera się na doświadczaniu ruchu w sobie i siebie w ruchu,a każdy uczestnik do pewnego stopnia eksperymentuje z własną interpretacją słów prowadzącego. W procesie tym uczniowie uświadamiają sobie swoje nawyki i tworzą nowe możliwości ruchowe, które mogą zastąpić stare sposoby poruszania się czy działania. Tematami lekcji mogą być m.in.: ruchy z różnych okresów rozwojowych takie jak obracanie się, raczkowanie, czy wstawanie. Lekcje mogą rozwijać się wokół konkretnej funkcji jak przykładowo postawa, chodzenie czy oddychanie. Tematem również może być doświadczanie na sobie możliwości ruchowych związanych z konkretnymi mięśniami, stawami czy całymi wzorcami ruchowymi. Często też lekcje polegają na eksperymentowaniu z wyobraźnią i percepcją subtelnych zmian zachodzących podczas ruchu. Lekcje dostępne są dla każdego, bez względu na wiek czy stopień sprawności fizycznej.Niezależnie od tego czy wyczynowo uprawia się sport czy ma się problemy z poruszaniem, w tych zajęciach każdy może znaleźć coś dla siebie. 

Zajęcia indywidualne opierają się na tych samych zasadach co zajęcia grupowe. Mimo, iż często mają działanie lecznicze (przykładowo: usunięcie dolegliwości bólowych), w założeniach nie jest to jedynie metoda lecznicza czy rehabilitacyjna. Shin Shin Toitsu Do jest procesem edukacyjnym, który w sesjach indywidualnych opiera się na komunikacji niewerbalnej. Dotyk i  delikatne ruchy są tu podstawą komunikacji. Skierowane są na usprawnienie funkcji, łatwości ruchu, koordynacji, zwiększenia świadomości samego/samej siebie oraz otaczającego świata. Podczas zajęć indywidualnych nauczyciel delikatnie i w bezbolesnym zakresie porusza ciałem ucznia, prowadząc przez specyficzne sekwencje ruchowe. Uczeń w niekrępującym ruchów ubraniu leży lub siedzi na specjalnym stole lub tradycyjnie na macie, tatami, a sesja trwa na ogół 45-50 minut,do godziny (taka dla rehabilitacji). Celem jest stworzenie takich warunków dla ucznia aby uświadomił/a sobie swoje nawyki ruchowe oraz odkrył/a nowe możliwości poruszania się. Zajęcia indywidualne dostosowane są do konkretnych potrzeb danej osoby. Są przeznaczone zarówno dla osób, które poruszają się niezależnie jak i tych, które potrzebują pomocy w poruszaniu i przykładowo  miałyby trudności z uczestniczeniem w zajęciach grupowych. O zajęcia z Shin Shin Toitsu Do lub także SeiTai, można pytać w sekcjach Aikido oraz w sekcjach Stowarzyszenia Ki Kouichi Tohei. które poruszają się niezależnie jak i tych, które potrzebują pomocy w poruszaniu i przykładowo  miałyby trudności z uczestniczeniem w zajęciach grupowych. O zajęcia z Shin Shin Toitsu Do lub także SeiTai, można pytać w sekcjach Aikido oraz w sekcjach Stowarzyszenia Ki Kouichi Tohei. które poruszają się niezależnie jak i tych, które potrzebują pomocy w poruszaniu i przykładowo  miałyby trudności z uczestniczeniem w zajęciach grupowych. O zajęcia z Shin Shin Toitsu Do lub także SeiTai, można pytać w sekcjach Aikido oraz w sekcjach Stowarzyszenia Ki Kouichi Tohei. 

W tradycyjnej Jodze, odpowiednim zestawem ćwiczeń wraz z oryginalną spokojną metodyką, jest zarówno system znany jako Prana Joga jak i grupa ćwiczeń znana pod nazwą Pavana-Mukta-Asana-Juti (Dźuti). To zbiór kilkudziesięciu ćwiczeń praktycznych na bazie których rozwijamy cały system, istniejący tradycyjnie od dawnych czasów także w kulturze Japonii jako SeiTai oraz Shin Shin Toitsu Do, Taiso oraz Marui, czyli także praktyki Undo, w tym Ki-Kou Undo (zbiór ćwiczeń japońskiego QiGong, Chi Kung). 

Osoby, które wprowadzono w błąd i oszukano, że uczą się jakiejś oryginalnej metody Feldenkraisa, odkrytej czy stworzonej przez chazarskiego oszusta z Ukrainy, uprasza się o poszukanie solidnej grupy Sei-Tai, Aiki-Taiso, Stowarzyszenia Ki lub najlepiej wzorcowego Shin Shin Toitsu Do i certyfikowania się z metod praktyki tej autentycznej japońskiej jogi. Alternatywnie, można zacząć praktykować leczniczy QiGong lub indyjską Prana Jogę, a także Pavan-Mukta-Asana Juti - Serie Ćwiczeń Pavanmuktah z tradycyjnej Jogi. I nie oszukiwać ludzi, że ćwiczy się coś izraelskiego lub amerykańskiego jako metody terapii lub świadomości ciała. Każde oszustwo, złodziejstwo metod oryginalnie Wschodnich - przynosi z czasem złą karmę, bardzo zły i mroczny karman, ciemny karman, cieżki karman,a po żydowsku naraża na Gniew Boga i Karę Bożą - a to kończy się nieuchronnie cierpieniem. I nie kraść nic, co pochodzi ze Wschodu pod własne oszukane chazarskie czy amerykańskie szyldy. Nie kradnij, to takie przykazanie znane ludziom wywodzącym się z kultury religijnej judaizmu, chrześcijaństwa i islamu, zatem powinni pamiętać, że kraść nie wolno, ani też posługiwać się tym co kradzione, ani odsprzedawać kradzionych rzeczy - to wszystko jest zbójecka paserka. I gonić tych "twórców" paskudników z Izraela oraz USA, co to zamiast uczyć się solidnie u porządnych Mistrzów Wschodu, podkradają cudze metody praktyki jako złodzieje i pod własnym szyldem wystawiają swoje kradzione oszustwa jako produkty własne. Wyrzucić te oszukane "podróbki Adidasów" i kupić oryginalne z markowej fabryki. Niemoralni, zepsuci ludzie kradną,ale kradzione nie tuczy, a w dziedzinach opartych o świadomość umysłu i serca - kradzione tylko szkodzi w istotny sposób, szkodzi jaźni, sercu i duszy oraz szkodzi zdrowiu. Takich zachodnich oszustw i podszywania się pod cudze tradycje z USA jest więcej i trzeba się z tego "shitu" jak z obryzgania gnojówką obmywać, oczyszczać i zwyczajnie leczyć moralnie ze złodziejstwa i paserstwa. Nie kradnij, nie rób za pasera kradzionego towaru. nie rób za pasera kradzionego towaru. nie rób za pasera kradzionego towaru. 

Dlatego zapraszamy do kultywowania prawdziwych, oryginalnych, tradycyjnych systemów terapii i rozwoju oraz prostowania pokręconych przez ludzi Zachodu ścieżek i metod Wschodnich!  


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Marek Trymbulak - 5 dan aikido - odszedł w 2023 roku

Bochnia - zmarł znany trener aikido i fizjoterapeuta Marek Trymbulak  W niedzielę dnia 3 września 2023 roku po długiej i nierównej walce z c...